آنچه در این مقاله می‌‌خوانید
  • مدیر
  • ١٩٠ بازدید
  • ١٤٠١-٠١-٢٢

زناني که هرگز به وزنشان اهميتي نداده‌اند، نياز دارند تا در دوران بارداري بيشتر به اعداد و ارقام توجه کنند. پزشکان براي مدت طولاني توصيه کرده‌اند افزايش وزن در دوران بارداري پايش شود. ولي پژوهش‌ها نشان مي‌دهند وزن شما قبل از بارداري حتي از افزايش وزن در دوران بارداري هم مهم‌تر است. مطابق پژوهشي که اخيرا در ژورنال پزشکي JAMA منتشر شده، ورود به دوران بارداري در حالي که اضافه وزن داريد يا به چاقي مفرط مبتلا هستيد،  نسبت به افزايش وزن زياد در دوران نه ماهه‌ي بارداري، احتمال بروز عوارض بيشتري دارد.

سقط جنين، فشار خون بالا(پره اکلامپسي)، ديابت دوران بارداري، تولد کودک نارس و زايمان سزارين همه از نگراني‌هايي هستند که براي مادران مبتلا به چاقي مفرط قابل تصورند. ميشل کمينيارک داراي مدرک دکتراي پزشکي و استاديار در دپارتمان مامايي و بيمار‌هاي زنان بخش پزشکي مادري-جنيني دانشگاه نورث‌وسترن مي‌گويد: آن‌ها همچنين ممکن است زمان زايمان طولاني‌تر و دوران بهبودي طولاني‌تري بعد از زايمان داشته باشند. او اضافه مي‌کند: هر چه وزن يا شاخص توده‌ي بدني بيشتر باشد، احتمال خطر و ريسک عوارض هم بيشتر است.

هر وقت در مورد وظايف والديني‌تان شروع به فکر کردن کرديد، به اين فکر کنيد که آيا در وزن بهينه‌اي قرار داريد. اين که چقدر قبل از حاملگي نياز به کاهش وزن داريد بستگي به اين دارد که اين سوال را از چه کسي بپرسيد. برخي جوامع پيشنهاد مي‌کنند که قبل از بارداري به يک شاخص توده‌ي بدني نرمال برسيد، ولي کمينيارک مي‌گويد شايد براي برخي از زنان اين خواسته‌ي سختي باشد. کم کردن ۵ تا ۷ درصد از وزنتان، يعني در حدود ۱۰ تا ۲۰ پوند، هدف واقع‌بينانه‌تري به نظر مي‌رسد. اين مقدار کاهش وزن حداقلي هم مي‌تواند عوارض بارداري شما را بهبود ببخشد.

زنان داراي شاخص توده‌ي بدني ۴۰ يا شاخص توده‌ي بدني ۳۵ به همراه مرض‌هايي مانند ديابت يا فشار خون، ممکن است نامزدهاي خوبي براي جراحي چاقي باشند. برنامه‌ريزي کنيد که بعد از عمل يک يا دو سال صبر کنيد تا به وزن مورد هدفتان برسيد و به بدنتان فرصت بدهيد تا قبل از بارداري خودش را با شرايط جديد وفق بدهد. بعد که باردار مي‌شويد بعد از جراحي کمتر در معرض عوارضي مثلي فشار خون يا ديابت خواهيد بود.

ورود به دوران بارداري با وزني بيشتر از ميزان دلخواهتان هنوز هم مي‌تواند به خروجي‌هاي سالمي منتهي شود‌. با پزشکتان براي کنترل افزايش وزن همکاري کنيد و براي عوارض احتمالي مرتبا پايش شويد. دکتر کمينيارک مي‌گويد: ما در مورد ديابت در حدود هفته‌هاي ۲۴ تا ۲۸ بارداري غربالگري را انجام مي‌دهيم ولي برخي اوقات در زناني که عوامل افزايش ريسک مثل شاخص توده‌ي بدني بالاتر دارند، غربالگري را زودتر انجام مي‌دهيم. زنان داراي شاخص توده‌ي بدني بالاتر از ۴۰ بايد از حدود هفته‌ي ۳۶ام تا زمان زايمان به طور هفتگي تست سلامت جنين را انجام بدهند. در اين تست يک کمربند را دور شکم شما مي‌بندند تا ضربان قلب و سطح فعاليت کودک شما را بررسي کنند. يا مي‌توانيد يک پروفايل يا نيم‌رخ بيوفيزيکال(تست سونوگرافي) انجام دهيد که ضربان قلب، تنفس، حرکت، سطح مايع آمنيوتيک(مايع درون کيسه‌ي جنين) را ارزيابي مي‌کند. نمرات کم مي‌توانند نشان‌دهنده‌ي نياز براي انجام زايمان زودرس باشند.

اگر تا زمان بارداري به وزن مورد هدفتان نرسيده‌ايد، دوران حاملگي زمان رژيم گرفتن نيست. دکتر کمينيارک مي‌گويد: من هرگز توصيه نمي‌کنم که کسي در دوران حاملگي وزنش را کم کند. اگر مقدار کمي مواد غذايي مصرف کنيد، بدنتان از ذخاير غذايي بدن خودتان براي حمايت از جنين در حال رشد استفاده خواهد کرد. رژيم گرفتن را براي بعد از زايمان نگه داريد و به محض کسب آمادگي مقداري ورزش سبک هم به برنامه‌تان اضافه کنيد تا به شما کمک کند وزن قبل و بعد از بارداري را کم کنيد.


برچسب ها :

پست اخیر
همه چيز درباره شپش تناسلي يا شپش عانه
همه چيز درباره شپش تناسلي يا شپش عانه
١٤٠٣-٠٧-١٧
افتادگي شکم بعد از زايمان
افتادگي شکم بعد از زايمان
١٤٠٣-٠٧-١١
درد زايمان، انواع و روش کاهش درد
درد زايمان، انواع و روش کاهش درد
١٤٠٣-٠٧-٠٧
تمام آزمايشات دوران بارداري
تمام آزمايشات دوران بارداري
١٤٠٣-٠٦-٢٨
تمام آنچه که بايد درباره بارداري بدون دخول بدانيد
تمام آنچه که بايد درباره بارداري بدون دخول بدانيد
١٤٠٣-٠٦-١٧
بیشتر ...